6 minút čítania
Autor: Jakub Vaverka
Pred novou sezónou Formuly 1 sme sa stretli so známym slovenským športovým moderátorom a komentátorom, Števom Eiselem. Rozhovor s ním prináša pohľad na to, ako vníma aktuálnu situáciu vo svete F1, aké sú jeho očakávania pre novú sezónu a čo považuje za kľúčové pre úspech jazdcov a tímov.
Sledujte nás aj na našich sociálnych sieťach Facebook a Instagram.
Števo, ako s odstupom času hodnotíš skončený ročník 2022?
Minulá sezóna bola oveľa, oveľa vzrušujúcejšia ako nám naznačujú výsledkové tabuľky a 17 triumfov z 22 pre Red Bull Racing. Videli sme mnohé bitky, mnohé predieračky celým štartovým poľom, špeciálne strhujúca boli Veľká cena Veľkej Británie, rovnako tak Hungaroring.Taktiež Belgicko aj Austin boli fantastické preteky. Tentoraz bude opäť na čo spomínať.
Čo ťa medzi jednotlivými sezónami najviac prekvapilo alebo šokovalo?
Priznávam že, ako sa zvykne hovoriť, silly season, na prestupovom trhu či bitka o voľné miestenky medzi jazdcami, bola veľmi výživná. To, že sa niečo podobné udialo aj medzi šéfmi tímov, to ma naozaj šokovalo. Veľkým menom je odchod Andreasa Seidla z McLarenu do Audi, čo je veľmi ambiciózny projekt, ktorý to týmto angažovaním skúseného borca potvrdil. Uvidíme, ako veľmi to oslabí McLaren.
Ktorý tím prešiel podľa teba najväčšími zmenami?
Sčasti som to už načrtol. Koniec Mattiu Binotta vo Ferrari bol v podstate očakávaný, ale nečakalo sa, že vyplávajú na povrch zákulisné intrigy, ktoré sa v Maranelle dejú na najvyšších postoch a Binotto z nich v konečnom dôsledku vychádzal nevinne. Bol to šéf, ktorý nemal dostatočnú podporu najmä na politickom poli od najväčších bossov Ferrari. V tomto smere bude veľmi zaujímavé sledovať, aké bude mať kompetencie Frederick Vasseur, ktorý je jeho nástupcom.
Inak, Binotto je na vynútenej 12-mesačnej dovolenke, počas ktorej mu bude plynúť plat, ale nesmie vstúpiť do továrne v Maranelle. Snáď to nejako pretrpí. Ferrari je vždy pod najväčším tlakom, je to najslávnejšia značka. Naozaj som zvedavý, s čím Frederick Vasseur príde, či napríklad „zareže” strategické oddelenie, ktoré v minulej sezóne vyčnievalo kvôli zlyhaniam. Alebo zvolí taktiku vyčkávania. Hovorí sa, že nový šéf potrebuje dva roky. Nielen, aby spoznal tím, do ktorého prišiel, ale aby mu aj vštepil svoju filozofiu. V Maranelle ale nemajú čas nazvyš, pretože na titul čakajú už šestnásť rokov.
Pristavme sa ešte pri Ferrari. Najslávnejší tím má nového šéfa, prechádza zmenami, ale chce útočiť na titul. Ako na to?
Ako som spomínal, vo Ferrari prechádzajú ďalšou vlnou reštrukturalizácie, ale výkonnostne by na tom nemuseli byť zle. Samozrejme, atmosféra v tíme zohráva kľúčovú úlohu. Čo sa týka výkonnosti stajne, Ferrari podľa zákulisných informácií vyriešilo problém so spoľahlivosťou svojich pohonných jednotiek. Museli mať navyše stočený výkon dole, čo samotné by im malo priniesť 30 koní k dobru. Takisto, ich aerodynamický koncept nebol márny, takže v tomto smere by mohli odomknúť ďalší potenciál.
Takže, boj na špici budeme opäť sledovať zápolenie Red Bullu a Ferrari?
Na špici neočakávame nič prevratne nové, práve naopak. Dúfam, že z dvojsúboja Red Bull Racing verzus Ferrari bude minimálne trojsúboj. Mercedes zažil po ôsmich konštruktérskych tituloch veľmi nevydarený ročník, ale myslím si, že sa zo všetkých naučili najviac. Oni mali obrovský priestor, a bolo to vidieť vo veľa veľkých cenách, zvlášť Lewis Hamilton na to upozorňoval, skúšali rôzne experimentálne nastavenia, rôzne typy podláh. Zo svojho revolučného konceptu bez bočníc možno pochopili v praxi oveľa viac ako ostatní konkurenti.
Uvidíme, či Ferrari a Red Bull dokážu rozvíjať svoje aerodynamické koncepty. Nie sú to len bočnice, ale aj zadné zavesenie, práca s pneumatikami, je to veľmi komplexná záležitosť. Rozhodujú však piloti a na konci dňa rozhoduje absolútna forma a jej konzistentnosť, plus to, kto urobí najmenej chýb. Fanúšikovia Charlesa Leclerca veria, že to bude on, že nebude pod takým tlakom, nielen tímu, ale aj vlastných stratégov. Priaznivci Lewisa Hamiltona očakávajú vzrušujúci súboj s Georgeom Russellom, pretože Lewis v minulej sezóne prehral. Netreba zabúdať na to, že silné záblesky mal vo Ferrari aj Carlos Sainz, pričom potrebuje najmä väčšiu konzistenciu. Uvidíme, ako sa ich vzťah s Leclercom vyvinie, ten je silný hlavne v kvalifikáciách.
S akými novými reguláciami môžeme pred ročníkom počítať, zmení sa toho v praxi veľa?
Zatiaľ čo minulá sezóna priniesla najväčšiu zmenu aerodynamických pravidiel za štyridsať rokov, politikárčenie v zákulisí prináša drobné úpravy aj pre nasledujúci ročník. To znamená, že je tu šanca pre niektoré tímy na nový reštart. Treba povedať, že sa neočakáva, že tí, čo boli vpredu sa prepadnú. Aerodynamika prešla iba jemnou zmenou. Čo je ale v motoršporte tradične najdôležitejšie, sú štyri veci, ktoré poskytujú prepojenie každého auta a monopostu s asfaltom, a to sú pneumatiky. Pirelli svoje sady opäť testovalo v tajnosti s tímami a má priniesť upravené zmesi. Uvidíme, kto ich pochopí najlepšie a vyťaží z nich najviac.
Ku koncu sezóny sa vo veľkej miere skloňoval vzťah Maxa Verstappena a Sergia Péreza, ako to vnímaš ty? Panuje u šampiónov v Red Bulle pohoda?
Ako nám ukázala minulá sezóna, zvlášť v Brazílii, v Red Bulle možno nie je taká dokonalá pohodička, ako by sa navonok mohlo zdať. Je to celkom logické, Sergio Pérez je temperamentná mexická hlava, ale zároveň veľmi inteligentný jazdec, k čomu treba pripočítať, že Max Verstappen so svojimi úspechmi, svojou rýchlosťou a svojou dominanciou miestami pôsobil, že začína prerastať tím. Podobne to mal aj Sebastian Vettel, ktorému ale v roku 2014 zrazil hrebienok Daniel Ricciardo. Takže, očakávam v Red Bulle možno aj trochu zostrenie atmosféry. Všetko bude záležať o tom, aký budú rýchli, ako im bude dariť a či budú vyhrávať. Keď to klape, aj problémy sa zametajú pod koberec jednoduchšie, ako keď v bitke o víťazstvo máte celkovo šiestich jazdcov. Nechajme sa prekvapiť, naozaj sa toho neviem dočkať.
Ako by si priaznivcov navnadil na nový formulový ročník a na čo sa tešíš ty osobne?
Myslím si, že po posledných sezónach už netreba fanúšikov osobitne motivovať. Formula 1 je opäť sexy, zažíva svoj zlatý vek a už teraz sa všetci môžu tešiť na naše Eisking tours po Slovensku a Českej republike. Najbližšie sa vidíme 19. februára v Ostrave, potom osobne vycestujem na testy do Bahrajnu, čiže prinesiem perfektné spravodajstvo. Na Netflixe sa rozbehne piata séria Drive To Survive a až potom, 5. marca začína sezóna. 23 veľkých cien, kalendár opäť tradične nabitý. Netreba zabúdať, že počas sobôt budeme mať až 6 šprintov, a teda nás v princípe čaká 29 pretekov. To je naozaj dosť. Je úplne skvelé, že vďaka FutbalTour.sk a FotbalTour.cz majú československí fanúšikovia tak jednoduchý prístup na veľké ceny.
Zažiť Formulu 1 je úplne iná esencia zážitku a každému jednému priaznivcovi to odporúčam, aby ste videli naživo tú fyziku, tie brzdy, tie preťaženia, ale aj atmosféru na tribúnach. Má to svoje osobité čaro. Klasikou sú Rakúsko a Maďarsko, vidíme sa tam, no a po minuloročnom úspechu v Imole sa už teším aj na zájazd spojený s návštevou Modeny, Maranella a múzea Ferrari, taktiež na reštauráciu Montana. Pridali sme aj zájazd do Singapuru, pričom v ponuke sú aj ďalšie veľké ceny, hoci, väčšina pretekov je už vypredaná. Kto preváhal ideálny okamih, to už s účasťou na pretekoch nebude mať úplne jednoduché dostať sa k lístkom a budú si musieť počkať.
👉 VSTUPENKY a ZÁJAZDY na Formulu 1 a navyše s 5% ZĽAVOU použitím promokódu: „STEVOF1“ 🎫
Nevďačná otázka na záver: Kto bude majstrom sveta F1 v roku 2023, a ktorý tím vyhrá pohár konštruktérov?
Otázka je to pomerne náročná, odpoveď je jednoduchá. Šampiónom bude ten, kto získa na konci sezóny najviac bodov. Ja tradične dúfam v čo najvyrovnanejšiu sezónu. Bol by som rád, keby sme mali aspoň tri tímy v boji o prvenstvo, hoci nie som naivný a pamätám si 90. roky, kde sa odštartovalo, počkalo sa na prvý pit stop a už sa len dojazdievalo. Toto našťastie nezažívame, vidíme viaceré predbiehacie manévre na špici. Naozaj očakávam vyostrenú situáciu medzi TOP tímami.
Som presvedčený, že po minuloročnom sklamaní pôjde Lewis Hamilton veľmi tvrdo za vytúženým ôsmym titulom a ktovie, či následne potom neukončí kariéru, čo by zároveň znamenalo obrovské kotrmelce na prestupovom trhu. Je to jedna z vecí, na ktorú sa ohromne teším. Teším sa aj na stretnutia s fanúšikmi, či už na okruhoch alebo mimo nich, teším sa na svojich kolegov, na Pepu, na Riša, na Štofiho a ďalších.
Teším sa hlavne na samotné veľké ceny, milujem to komentovanie, tie emócie, tie kontroverzné okamihy, ktoré k tomu patria. Mám veľký rešpekt a radosť z toho, ako si Formula 1 získala srdcia fanúšikov celým spektrom všetkých tímov i jazdcov. Zaželajme si napínavú a vzrušujúcu sezónu bez ohľadu na to, komu fandíte. Poďme si ju vychutnať aj v našich priamych prenosoch na Sport1 a Sport2. Nezabudnite sledovať ani naše sociálne siete, kde sa dozviete všetky zaujímavé informácie.
Eisking TOUR Košice: