5 minút čítania
Futbal je nielen najrozšírenejší šport na svete, ale je to taktiež obrovský biznis. Kluby zarábajú na všetkom možnom, od predaja hráčov, vstupeniek, suvenírov až po prehliadky štadiónov či dresy. Práve na predaj poslednej menovanej komunity sa teraz zameriame.
Sledujte nás aj na našich sociálnych sieťach Facebook – Instagram – Tik-Tok
Výsledky nie sú prvoradé
Aby si klub získal podporu po celom svete, musí byť samozrejme dlhodobo úspešný a zaujímavý pre široké spektrum fanúšikov. Keď ale následne celok upustí zo svojich umiestnení, neznamená to automaticky pokles sledovanosti a podpory. Futbaloví priaznivci sú verní, či už chodia priamo na štadión v danom meste alebo dychtivo sledujú zápasy svojich miláčikov na opačnej strane planéty.
Vynikajúcim príkladom tohto trendu je Manchester United, ktorý čaká na anglický titul od roku 2013. Red Devils ale na základe štatistík z roku 2022 kraľujú celosvetovému predaju dresov vo svete futbalu. United, ktorých dresy vyrába nemecká firma Adidas, predali dovedna 3,22 milióna dresov, čo je najviac spomedzi všetkých klubov na svete. Cristiano Ronaldo efekt.
Na druhom mieste je kráľovský veľkoklub Real Madrid. Španielsky gigant má výhodu, že má nielen perfektný marketing, ale aj neustále športové úspechy. Nie je preto prekvapením, že Merengues v uplynulom roku predali 3,11 milióna dresov. TOP 3 uzatvára nemecký majster Bayern Mníchov s číslom 2,83 milióna . Zaujímavosťou je, že všetky tieto celky majú spoločnú firmu Adidas.
Dominancia troch veľkých hráčov
Medzi najlepšími sú aj Liverpool FC (2,21 milióna + najsilnejší klub americkej firmy Nike), FC Barcelona (1,82 milióna), Juventus Turín (1,25 milióna), Chelsea (1,19 milióna), PSG (1,12 milióna), Arsenal (1,05 milióna) a Manchester City (950 tisíc). Na tomto zozname pekne vidieť, že Manchester City síce môže byť výkonnostne medzi najlepšími klubmi sveta, ak nie je aj tým najlepším, ale to automaticky neznamená interes priaznivcov a kupovanie dresov. V TOP 10 sú zároveň traja výrobcovia – Adidas (5), Nike (4) a Puma (1).
Štatistiky z roku 2023 prirodzene nie sú ešte kompletné, preto sa opierame o rok 2022. Zaujímavé ale je, že podľa viacerých reportov v minulom kalendárnom roku bol najpredávanejším dresom Manchestru United Cristiano Ronaldo, v Reale Madrid to bol Karim Benzema a v Chelsea napríklad Kai Havertz. Všetci traja majú spoločné to, že zmenili zamestnávateľov.
Biznis model predaja dresov
Klub častokrát pri kúpe hráča uvažuje nad tým, aký marketingový záber bude daný futbalista mať. V súčasnom futbale patria medzi najpopulárnejších napríklad Erling Braut Haaland z Manchestru City či Kylian Mbappé z Paríža Saint-Germain. Nesmierne silný je aj ázijský trh. Ako dobrý príklad môže poslúžiť anglický Brighton, kde, keď sa vyberiete na zápas, vidíte nielen množstvo turistov z Ázie, ale taktiež obrovskú záplavu dresov s menom japonského reprezentanta, ktorým je Kaoru Mitoma.
Kluby sa s dizajnom dresov každoročne hrajú, menia ho, aj keby len o kúsok. Ide o to, aby namotivovali fanúšikov ku kúpe a prosperovali ekonomicky. Niekedy sme svedkami naozaj zaujímavých a netradičných sád (ako napríklad vonkajší dres Arsenalu 2023). Šalamúnsky to vyriešila nateraz aj Chelsea, ktorá stále nemá hlavného sponzora na dres, a teda predstavila „čistú“ sadu. Zaujímavosťou je londýnsky Brentford FC. Ten mení dresy každé dva roky, aby priaznivci ušetrli svoje financie.
Koľko z toho kluby majú?
Dostávame sa k zrejme najpodstatnejšej pasáži tohto textu. Koľko kluby zarobia na predaji svojich dresov? Ich výrobcom sú totiž vyššie spomínané firmy ako Adidas, Nike či Puma, a teda väčšina zarobenej čiastky ostáva práve u výrobcu. To je informácia, ktorou priaznivci zväčša nedisponujú. Napríklad, v roku 2022 najviac zarobil v anglickej Premier League predaj dresov Manchester United (čiastka 106,1 milióna libier), nasledovali Liverpool FC (94,3 milióna) a Chelsea FC (92,8 milióna). Ale nenechajte sa pomýliť. Ide o celkovú sumu z predaja dresov, nie o čiastku, ktorú dostanú jednotlivé kluby do kasy a môžu ju investovať ďalej. Poďme si to nižšie vysvetliť.
The Sports Journal informuje, že kluby sú väčšinou s výrobcom dohodnuté na podieli z predaja. Ten predstavuje 7,5 percenta, samozrejme, je to na vzájomnej dohode. Portál GOAL.com pracuje s informáciou o 20-percentnom podieli z predaja. V priemere konkrétny klub zarobí na 100-librovom drese 10 libier, čo predstavuje desať percent. Dôvodom takéhoto vyčíslenia je fakt, že kluby s dresmi nemajú prakticky nijaké starosti. Doslova stačí, keď ich predajú a o všetko ostatné sa postará výrobca. Aj keď sa to nemusí zdať, je to výhodná dohoda pre obe strany. A teda, keď by Manchester United zarobil na predaji dresov 100 miliónov libier a mal by s Adidasom dohodnutý 20% podiel z predaja, do klubovej pokladnice Red Devils by putovala čiastka na úrovni 20 miliónov libier.
O to viac záleží na tom, ako dobre celky svoje sady odprezentujú. S produktom treba aktívne pracovať počas celého roka. Pre niekoho je to len tričko, pre iných symbol, pre ďalších pamiatka. Predstavovanie nových dresov, či už domácich, vonkajších, tretích alebo špeciálnych k rôznym výročiam, patrí medzi futbalové tradície. A treba uznať, že kluby nechávajú svojim marketingovým tímom častokrát voľné pole pôsobnosti a my máme možnosť sledovať predbiehanie sa v kreativite. Aj o tom je futbalový svet.
KOMPLETNÁ PONUKA FUTBALOVÝCH ZÁJAZDOV