6 minút čítania
Autor: Ladislav Harsányi
V Španielsku je futbal vášeň. Vždy tam hrali – od päťdesiatych rokov minulého storočia až po súčasnosť, tie najjagavejšie hviezdy. Od Di Stéfana, Puskása, Kubalu cez Cruyffa, Stoičkova a Ronaldinha, Figa, Zidana až po brazílskeho Ronalda či portugalského C. Ronalda, Argentíčana Messiho.
Sledujte nás aj na našich sociálnych sieťach Facebook – Instagram – Tik-Tok
Týždenné futbalové menu
Na Pyrenejskom polostrove je futbal takpovediac dennou potravou pre fanúšika. Tak si to zoberme deň po dni. Týždenné menu vyzerá často takto:
Pondelok: La Liga, Segunda División
Utorok: Liga majstrov, Copa del Rey
Streda: Liga majstrov, Copa del Rey
Štvrtok: Európska liga, Copa del Rey
Piatok: La Liga, Segunda División
Sobota: La Liga, Segunda División
Nedeľa: La Liga, Segunda División
Futbal, politika, ekonomika
Tieto tri fenomény sú v krajine silno previazané. Súvisí to s politickou mapou Španielska, ktorá vytvára pestrú mozaiku 17 autonómnych spoločenstiev, ktoré sa členia na provincie. Prím hrá, samozrejme, Katalánsko, so silnou ekonomikou a častými pokusmi presadiť svoju nezávislosť. A tak logicky, El Clásico medzi FC Barcelona a Realom Madrid je aj stelesnením politickej rivality. Hrdí sú však aj Baskovia (Bilbao, San Sebastian) či Andalúzania (Sevilla).
V rámci týchto miest či regiónov sa konajú veľké derby zápasy. Baskické (Athletic Club – Real Sociedad), galícijské (Celta Vigo – Deportiva La Coruňa), astúrske (Real Oviedo – Sporting Gijón), na Kanárskych ostrovoch je to dvojica Las Palmas – Tenerife, v Katalánsku FC Barcelona – Espanyol, teraz sa k nim výraznejšie pridružila Girona, madridské Real verzus Atlético, v provincii Alicante súboj Hercules – Elche, a tak ďalej.
Zápasy La Ligy generujú hlavne v zápasové dni nezanedbateľné ekonomické príjmy, poskytujú pracovné príležitosti, vďaka turistom – fanúšikom si prídu na svoje ubytovacie zariadenia, doprava, reštauračné služby.
Napríklad v Madride sú úzke prepojenia medzi reštauráciami a fanúšikmi. Futbaloví priaznivci sa v nich zhromažďujú pred zápasmi z celého sveta. Medzi najvyhľadávanejšie patria madridské bary Asador Donostiarra a Mesón Txistu.
Nadvláda Realu Madrid s Barcelonou
Najpopulárnejším klubom v krajine je 14-násobný víťaz Ligy majstrov/EPM Real Madrid. Kráľovský klub je najsledovanejším španielskym klubom aj na sociálnych sieťach, nielen doma, ale i v celosvetovom meradle – má vyše 329 miliónov sledovateľov. Hneď za ním sa nachádza FC Barcelona. A veľmi nezaostáva v popularite, na sociálnych sieti ho mapuje viac ako 311 miliónov ľudí. Tretie Atlético Madrid už dosahuje rádovo oveľa nižšie počty – iba čosi vyše 35 miliónov.
Vysoké ceny prenosov aj vstupeniek
Sledovať futbalové zápasy na televíznej obrazovke v Španielsku nie je lacný špás, je to najdrahšie z TOP 5 európskych líg. Televízne kanály Movistar a Orange, ktoré vlastnia práva na La Ligu, La liga Hypermotion (komerčný názov druhej ligy) a Ligu majstrov, vyhnali ceny v poslednom období veľmi vysoko. Kto chce mať tento kompletný vysielací balík, mesačne zaplatí 109,45 eura.
Ani lístky na zápasy nie sú najlacnejšie. V prípade sezónnych permanentiek si znížite cenu na zápas. Permanentky na miesta najnižšej kategórie sa na aktuálnu sezónu 2023/2024 La Ligy podľa periodika Marca pohybujú od najlacnejších na Granadu (175 eur) po najdrahšie Cádizu (450). Na najlepšie miesta sú v rozmedzí od 540 eur (Granada) do 2 307 eur (Real Madrid).
Čo sa týka zápasov vonku, aj vzhľadom na často veľké vzdialenosti necestuje v Španielsku toľko fanúšikov v porovnaní s ďalšími poprednými ligami v Európe na súperove štadióny. Väčšina klubov súhlasila s tým, že pre hosťujúcich fanúšikov sa znížia ceny vstupeniek pre aktuálnu sezónu na 30 eur.
Divácky záujem v minulej sezóne v La Lige síce nebol zlý (v priemere 29 584 divákov na zápas), ale bolo aj veľa štadiónov so „svietiacimi“ prázdnymi sedadlami. FC Barcelona, ešte na svojom Camp Nou (pre prestavbu sa presťahoval na Olympijský štadión na Montjuicu), mal v minulej sezóne priemer 83 497 divákov, najviac v Európe.
Maskoti získavajú na popularite
Veľkej obľube sa v Španielsku tešia maskoti. Najčastejšie sú z ríše zvierat, respektíve vtákov, ale nájdeme medzi nimi aj strom (palmu), Yetiho, ponorku či uhorku. Jeden z prvých klubov, ktorý pochopil marketingový dosah maskota, bol Villarreal. Zrodil sa Groguet v žltých a modrých farbách klubu v tvare ponorky (žltá ponorka je prezývka klubu).
Tak napríklad Atlético Madrid má „mývala“ (medvedík čistotný) menom Indi, Valencia netopiera Penata, Deportivo Alaves líšku Zorra Babazorru, Elche tiež líšku Datigol, RCD Espanyol dve andulky Perica a Pericu, Levante UD dve žaby – Blaua a Granu. Vo väčšine týchto prípadov má vybrané zviera jasný vzťah k mestu alebo regiónu.
Ďalším klubom, ktorý sa rozhodol pre jedinečný dizajn, bol CD Leganés so Super Pepinom, uhorkou, ktorý má na sebe plášť superhrdinu. Súvisí s tým, že mesto je charakteristické pestovaním uhoriek. Postavička sa stala veľmi populárnou a vyvolala značný rozruch na sociálnych médiách. Maskoti sa dokonca stretli po prvý raz aj na súťaži, ktorú zorganizovala La Liga v spolupráci s druholigovým CD Leganés na štadióne Municipal Butarque v novembri 2023.
Klubové hymny ako neodmysliteľná súčasť
Neodmysliteľne patria k španielskym klubom. Mnohé z nich sú otextované v jazyku autonómnej oblasti či regiónu. Pochopiteľne, že to platí aj o katalánskom FC Barcelona. Cant del Barca vyžaruje pocit bratstva a jednoty. Hovorí o základných hodnotách klubu, akými sú rešpekt, úsilie, ambície, tímová práca a pokora. Fanúšikovia Blaugranas ju spievajú od roku 1974.
Real Madrid vo svojej Hala Madrid y nada más (vo voľnom preklade Poďme Madrid a nič viac), ktorá vyšla pri príležitosti 10. triumfu klubu v Lige majstrov (2014), odráža neochvejnú dôveru klubu a jeho priaznivcov. Strhujúci text a melódia majú inšpirovať hráčov na ihrisku aj fanúšikov na tribúnach a vytvoriť tak atmosféru rýdzeho nadšenia.