5 minút čítania
Autor: Jakub Vaverka
LeBron James sa nedávno stal najlepším strelcom histórie NBA, keď prekonal rekord legendárneho Kareema Abdula-Jabbara. Hviezda Los Angeles Lakers potvrdila, že patrí medzi najväčšie ikony basketbalových dejín. Svet neobletel iba LeBronov míľnik, ale aj fotografia zo strely, ktorá má prívlastok rekordná.
Sledujte nás aj na našich sociálnych sieťach Facebook a Instagram.
LeBronov veľký moment
Žijeme v digitálnej dobe, kedy správy a momentky letia internetom v priebehu niekoľkých sekúnd od vytvorenia. Inak to nebolo ani v tomto prípade. Všade ste mohli vidieť a čítať reakcie na Jamesov úspech, odkazy mu posielali nielen športové osobnosti ale aj legendárny rapper Snoop Dogg či prezident Spojených štátov amerických Joe Biden. To, čo sa podarilo LeBronovi je naozaj veľká vec. Veď sa stal najlepším strelcom histórie NBA. A neočakáva sa, že by ho v dohľadnej dobe niekto mohol nielen prekonať, ale čo i len ohroziť. Späť ale k spomínanej fotografii, ktorú si môžete prehliadnuť priloženú nižšie.
Môžete na nej vidieť, že takmer každý jeden z prítomných divákov má v ruke mobilný telefón a LeBronov veľký moment si zaznamenáva na svoje zariadenie. Všimnite si ale šedivého pána, ktorý sedí na tribúne. Je ním zakladateľ Nike a úspešný biznismen Phil Knight. Žiaden mobil, iba prítomný okamih. Bol to on, kto prispel k tomu, že LeBron James má kontrakt práve s touto americkou spoločnosťou. Chvíľu, ktorá sa navždy zapísala do histórie športu si naozaj užil. Tak by to koniec koncov malo byť, alebo nie?
Smutná realita alebo „iba“ trend?
Akoby sa stalo dôležitejšie, aby sme góly, súboje, choreá, strely či športové hviezdy mali zaznamenané na mobiloch a uchované v našej galérii, respektíve zverejnené na profiloch na sociálnych sieťach ako Facebook, Instagram, Twitter či TikTok. Keď už sa fanúšik dostane na sledovaný zápas (pričom v tomto prípade sa niektoré vstupenky na duel LA Lakers – Oklahoma City Thunder pohybovali v desaťtisícoch dolárov), chce, aby o tom vedelo aj jeho okolie.
Nechápte nás zle, každý má právo na to, aby robil, čo chce (ak tým neohrozuje druhých, všeobecnú morálku a neporušuje zákony). A je úplne prirodzené, že keď sa dostanete na zápasy Premier League, Ligy majstrov, La Ligy alebo do zámoria na NHL či NBA, chcete sa o svoje zážitky podeliť s priateľmi či rodinou. V poriadku je aj to, keď chcete videá a momentky zverejniť na sociálnych sieťach. Na to koniec koncov sociálne médiá sú, aby nás spájali s tými, s ktorými nemôžeme byť fyzicky.
Nemali by sme ale zabúdať na to, čo je, vždy bolo a vždy bude najpodstatnejšie: Žiť pre prítomný okamih a užiť si ho z plných dúškov, pretože každá chvíľa je unikátna a už sa nebude opakovať. Môže to znieť príliš filozoficky, ale keď sa nad tým zamyslíte, dáva to zmysel zo všetkých strán. Keby sa ľudia zo spomínanej momentky pozerali skôr na LeBrona (pretože museli tušiť, že skôr či neskôr rekord pokorí), mali by dozaista silnejší zážitok.
A fotografií a videí zo spomínaného momentu sú aj tak desiatky, ba priam stovky. V konečnom dôsledku platí formulka sto ľudí-sto chutí, a teda ak niekomu vyhovuje sústredenie skôr na digitálny svet, i keď je priamo v dianí, tak to je absolútne v poriadku. Nielen jeden uhol pohľadu musí byť správny.
Návod ako stihnúť všetko
Ono, keď už „musíte“ zaznamenávať podujatia, na ktorých ste, nech už je to z akýchkoľvek dôvodov, skúste to urobiť nasledovne: Nastavte si mobil na uhol, ktorý chcete zachytiť a zapnite nahrávanie, avšak vy sa pozerajte priamo na ihrisko, na ľad či na palubovku. Sám som to tak viackrát urobil a v konečnom dôsledku som mal nielen prvotriedny športový zážitok, ale aj video či fotografiu momentov, ktoré som chcel zachytiť. Dá sa to napríklad pri hymnách, pokutových kopoch, trestných hodoch alebo samostatných nájazdoch.
Častokrát aj tak urobené fotky a videá ostanú nepoužité vo vašej galérii. Okej, ukážete ich po návrate pár kamarátom a rodinným príslušníkom, možno sa k nim vrátite po istom čase, ale aj tak je podstatnejšie to, čo ste zažili. To, čo vo vás ostalo, ako vás športový zážitok nabil energiou, respektíve duševne naplnil. Jasné, každý to volá inak, ale výsledok je ten istý.
Emócia sa nedá zhmotniť, treba ju zažiť
Netvrdíme, aby ste na veľké športové zápasy nebrali svoje mobilné telefóny, ale verte či nie, užili by ste si ich výraznejšie, pretože by ste si počas „hluchých“ miest všímali okolie, detaily a nasávali atmosféru o to viac. V hudobnom priemysle už môžeme sledovať aktivity niektorých interpretov, ktorí si doslova neželajú na svojich koncertoch mobilné telefóny a nemôžete tam fotiť a natáčať. Ktovie, možno aj toto je cesta.
„Chcem byť v kontakte s vami ako s publikom, nie s iPhonmi, iPadmi alebo fotoaparátmi,“
speváčka Kate Bush požiadala pred koncertom svojich fanúšikov, aby si ho užili bez telefónov v ruke.
Reálnejšie však je, že to bude na vašom osobnom posúdení, tak ako tomu bolo doteraz. Napríklad, na basketbalovej NBA môžete mobilný telefón využiť aj na zapojenie sa do niektorých súťaží na informačnej kocke. Nachádzame sa v období, kedy je všetko digitálne, interaktívne a okamžite dostupné. Je to dobre alebo zle? Nuž, odpoveď v sebe nosí každý z nás.