Aká je futbalová kultúra v Nemecku?

7 minút čítania
Autor: Ladislav Harsányi

Výkladná skriňa nemeckého futbalu I. Bundesliga je v priemere na zápas najnavštevovanejšia ligová súťaž na svete. V ročníku 2022/23 predstavovala priemerná návšteva na stretnutí 42 992 divákov. Až za bundesligou je anglická Premier League (40 301 divákov), talianska Serie A za nimi už výraznejšie zaostáva (29 508).

Sledujte nás aj na našich sociálnych sieťach Facebook Instagram – Tik-Tok

  • čo znamená pravidlo 50+1?
  • fenomén Žltej steny v Dortmunde a pivná sprcha
  • vstupenky neporovnateľne lacnejšie ako v Premier League
  • ktorá hymna je v Nemecku najobľúbenejšia?
  • zviera ako symbol klubu

V Nemecku je pánom fanúšik

Veľký záujem je aj o druhú bundesligu v Nemecku, podľa údajov spred dvoch rokov bola šiestou najnavštevovanejšou ligovou súťažou na európskom kontinente. Infraštruktúra štadiónov v Nemecku vrátane organizačnej stránky počas zápasových dní je taktiež na vysokej úrovni, pričom fanúšik má v rámci klubov, dá sa povedať, výsadné postavenie.

Od roku 1998 sa v bundeslige uplatňuje pravidlo 50+1, vychádzajúce z regúl Nemeckej futbalovej ligy (DFL). Čo to znamená? Zjednodušene povedané, v súťaži nesmie žiaden komerčný investor vlastniť viac ako 49 percent akcií klubu, čiže nemôže byť majoritným vlastníkom. Znamená to, že členovia klubu – fanúšikovia – majú pri hlasovaní väčšinu (51 percent). Strategické rozhodnutia sa teda bez ich súhlasu či vôle nemôžu uskutočniť.

Foto: meer.com

Výnimka kvôli zamestancom

Isteže, spomenuté pravidlo má aj výnimky, respektíve špecifické prípady (ide o kluby založené pred rokom 1998 zamestnancami spoločností – v prípade Bayeru Leverkusen ide o Bayer AG, pri Wolfsburgu je to Volkswagen, RB Lipsko má zase malý počet členov a členská základňa je tvorená výlučne zamestnancami Red Bullu), ale v zásade platí: vôľa fanúšika je vôľa Božia.

Odráža sa to napríklad aj v cenotvorbe vstupeniek na zápasy, ktoré nie sú premrštené. Lístky na jednotlivé bundesligové zápasy sú napríklad v porovnaní s Premier Leagu výrazne lacnejšie, podobné je to aj s permanentkami.

Najväčšia tribúna na státie

Bundesliga ponúka na rozdiel od väčšiny európskych líg aj miesta, respektíve celé tribúny na státie. Patrí to k nemeckej fanúšikovskej kultúre. Najväčšia je v Dortmunde. Tamojšia Južná tribúna pojme bezmála 25-tisíc stojacich fanúšikov, čím je najväčšia svojho druhu v Európe. Takmer každé štvrté miesto z 852 850 miest na 18 nemeckých štadiónoch bundesligy je určené na státie…

Fanúšikovia môžu popíjať alkohol (pivo) na tribúnach štadiónov, respektíve priamo na svojich sedadlách, v Anglicku je to napríklad zakázané.

Zdroj: cnn.com/foto: Alex Grimm

Fenomén Žltej steny

Musíme sa vrátiť k fenoménu dortmundskej Južnej tribúny prezývanej Žltá stena. Kultová tribúna. Už svojimi rozmermi vzbudzuje rešpekt: šírka 100 metrov, výška 40 m, strmosť 37 stupňov, kapacita 24 454 fanúšikov. Predstavuje priestor 7-tisíc štvorcových metrov, kde však každý má svoje miesto. Keď spustia kakofóniu hluku, spevu, skandovania a pripoja choreá, je to sila. Bzukot ako v najväčšom včelom úli na svete. Rituálov je pred zápasom i počas neho v Signal Iduna Parku viacero: napríklad keď padne gól, pivné pohára vyletia hore do vzduchu, nefalšovaná pivná sprcha.

  • Čo najlepšie naladí fanúšikov pred zápasom? Samozrejme piesne a v prvom rade klubové hymny. Je to skvelý pohľad, ako ich z plného hrdla spievajú fanúšikovia na plných tribúnach s rozprestretými klubovými šálmi. Každý účastník bundesligy má svoju hymnu, alebo ak chcete, klubovú pieseň.

Najobľúbenejšia je kolínska

Fanúšikovia Borussia Dortmund i Mainzu síce majú aj svoje vlastné hymny, ale „prisvojili“ si aj známu liverpoolsku „You´ll Never Walk Alone“. Priaznivci Bayernu si idú svoju Stern des Südens (Hviezda juhu), v Union Berlín je to Eisern Union (Železná únia, od speváčky Niny Hagen), Eintracht Frankfurt sprevádza Im herzen von Europa (V srdci Európy), RB Lipsko púšťa Stolz des Ostens (Pýcha východu), a tak ďalej.

Podľa ankety FanQ geht, do ktorej sa na jar zapojilo 10-tisíc fanúšikov, je však medzi hymnami bundesligistov najobľúbenejšia tá z dielne 1. FC Kolín. Má názov Mer ston zo dir, FC Kölle – slová sú v tamojšom dialekte, v preklade „Stojíme za tebou, FC Kolín“. Na štadióne je sprevádzaná karnevalovou scenériou.

Zdroj: espn.com

Dynastia capa Hennesa

Apropo, Kolín. Tamojšie kozľa bolo prvým živým maskotom v histórii bundesligy. Klubovým sa stalo vyše desať rokov pred vznikom tejto súťaže, dva roky po vzniku značky 1. FC Kolín. Dňa 13. februára 1950, riaditeľka cirkusu Carola Williams darovala počas karnevalu klubu živé kozľa, aby prinieslo mužstvo šťastie. Dostalo meno Hennes, podľa krstného mena vtedajšieho trénera mužstva Weisweilera.

Hennes I. od vzniku bundesligy (1963) sprevádzal mužstvo na domácich zápasoch a stal sa neodmysliteľnou súčasťou predzápasových rituálov. Bolo to až do jeho skonu v novembri 1966. Potom mal ďalších nasledovníkov, momentálne „kraľuje“ Hennes IX. (od augusta 2019). Na domácich zápasoch „capkov“ chýbalo živé kozľa iba párkrát, v roku 2008 Hennes VII. vynechal dva zápasy pre artrózu. Počas koronavírusu na istý čas boli živí maskoti z hygienicko-bezpečnostných dôvodov mimo hry, teda prestávku mal aj Hennes IX.

Zdroj: facebook/BundesligaOfficial

Maskoti bundesligistov

Živého zvieracieho maskota má aj Eintracht Frankfurt. Je ním orol kráľovský menom Attila (19r). Svoj futbalový debut zažil vo finále Nemeckého pohára v roku 2006 proti Bayernu Mníchov a odvtedy sprevádza zápasy Eintrachtu, respektíve je súčasťou predzápasového programu. Váži 3,9 kg s úctyhodným rozpätím krídel 190 cm.

Aj ďalšie kluby majú svojich zvieracích maskotov, aj keď sa do ich „kože“ obliekajú ľudia. Napríklad RB má býka Bulliho, Bayer Leverkusen leva Briana, Bayern medveďa Berniho (medveďa má aj momentálne druholigová Hertha, volá sa Hertinho), maskotom Wolfsburgu je vlk Wölfi, Freiburg má zase líšku Füchsle, Borussia Dortmund včielku Emmu. Tá je maskotom klubu už 19 rokov.

VSTUPENKY a ZÁJAZDY na NEMECKÚ LIGU

🎄 Originálny adventný kalendár pre fanúšikov futbalu