4 minúty čítania
Málokto už ale vie, že prvá veľká cena sa v Maďarsku jazdila už pred 81 rokmi. Na cestičkách v najväčšom budapešťskom parku Népliget sa 21. júna 1936 zišla celá európska špička, ktorú vtedy reprezentovali automobily Mercedes, Auto Union a Alfa Romeo.
V talianskom tíme bol športovým riaditeľom istý Enzo Ferrari. A práve jeho jazdec, legendárny Tazio Nuvolari, si odviezol vavríny z maďarskej metropoly.
Prvé štyri ročníky v novodobej histórii sa ešte uskutočnili v období, keď bola Európa rozdelená od severu na juh Železnou oponou. Bernie Ecclestone sa pritom snažil dostať preteky formuly 1 do socialistického bloku už od začiatku 80. rokov minulého storočia. Preteky chcel usporiadať priamo na Červenom námestí v hlavnom meste celého impéria.
Veľká cena Sovietskeho zväzu dokonca figurovala v predbežnom kalendári pre sezónu 1983. Nikdy sa však nezačalo s výstavbou vhodného okruhu a tak sa Bernie začal obzerať aj po iných krajinách východného bloku. Hovorilo sa o Juhoslávii, odkiaľ pochádzala Bernieho manželka.
Dlho figurovalo v plánoch aj Československo, kde sa v roku 1985 začal stavať nový moderný okruh. Ten mal nahradiť pôvodný, vedúci po komunikáciách v okolí Brna, na ktorom sa ešte pred vznikom šampionátu formuly 1 uskutočnilo osem veľkých cien. Nakoniec však všetkým vypálili rybník naši južní susedia.
Bernie po krachu rokovaní v Sovietskom zväze navštívil Budapešť ešte v roku 1983 a zaľúbil sa do nej na prvý pohľad. Môže za to biznismen a promotér Veľkej ceny Brazílie, maďarský rodák Tamás Rohonyi.
Ten Napoleonovi F1 odporučil začať vyjednávať s maďarským autoklubom, ktorý chcel preteky vrátiť do Népliget parku na okruhu podľa vzoru Veľkej ceny Monaka.
Alternatívou, ktorá bola Ecclestoneovi predostretá bol park Városliget, ale mestskí poslanci boli proti výrubu stromov, ktoré by museli padnúť za obeť mestskému okruhu. Tamás Rohonyi pomohol organizovať rokovania na maďarskej strane, pričom musel riešiť z dnešného pohľadu až neuveriteľné veci.
Súkromne lietadlo Bernieho Ecclestonea bolo napríklad registrované v USA a keďže v Maďarsku boli už od neúspešnej revolúcie v roku 1956 sovietske vojská, ruskí generáli len veľmi neradi videli americký tryskáč vo svojom vzdušnom priestore.
Maďarská vláda nakoniec rozhodla, že sa postaví nový okruh v pahorkatej oblasti neďaleko dedinky Mogyoród, kde dovtedy hospodárilo poľnohospodárske družstvo. Jeho predsedníčka vtedy poznamenala, že snáď formula 1 prinesie viac peňazí, ako pestovanie zemiakov. Možno ani sama netušila, ako blízko bola k pravde.
Dohoda s maďarským autoklubom uzrela svetlo sveta vo februári 1985. V októbri toho istého roku sa začalo stavať a o osem mesiacov bol okruh hotový. Koncom marca 1986 si boli organizátori pozrieť úvodné preteky sezóny v Riu, aby si na vlastnej koži zažili, ako prebieha víkend veľkej ceny.
Na spiatočnej ceste už s nimi cestovalo aj niekoľko ľudí z Brazílie, ktorí mali pomôcť s usporiadaním prvej veľkej ceny za Železnou oponou, ktorá dostala augustový termín v kalendári formuly 1.
Všetko nakoniec dopadlo na jednotku a odvtedy na Hungaroring, ako bol okruh pomenovaný, sa kvôli špecifickej atmosfére neďalekého maďarského hlavného mesta každoročne vracajú nielen fanúšikovia, ale aj samotné tímy. Mimochodom brazílska stopa ostala na Hungaroringu výrazná dosť dlho, keď sa tu hymna krajiny samby na počesť víťazného jazdca hrala v prvých siedmych ročníkoch až päť krát.
Ak chcete navštíviť preteky formuly 1, Hungaroring je na to jedným z najdostupnejších miest. Okruh sa vlní pomedzi miestne pahorky a duny, takže z ktoréhokoľvek miesta môžete vidieť až 80 % trate.
Dráha je síce na dnešné pomery úzka a jedna z najpomalších, čo ju robí problematickú z pohľadu predbiehania, napriek tomu sme tu mohli počas celej histórie vidieť množstvo dramatických a nezabudnuteľných veľkých cien.
PONUKU VSTUPENIEK A ZÁJAZDOV NA FORMULU 1 NÁJDETE TU.