F1 2025: Čaká nás najvyrovnanejšia sezóna za poslednú dekádu?

5 minút čítania

Po neuveriteľne dramatickom roku 2024 sa svet Formuly 1 pripravuje na ročník 2025. Tifosi budú fandiť Hamiltonovi, Verstappen by mohol prísť o dominanciu a kartami zamiešajú aj mladé talenty a nové pravidlá. Čo všetko nás čaká?

Sledujte naše sociálne siete FacebookInstagramTik-Tok

Prestupy, ktoré zmenia dynamiku tímov

Sezóna 2025 prinesie významné zmeny na jazdeckej šachovnici. Najočakávanejšou zmenou bude prestup Lewisa Hamiltona do Ferrari po dlhých dvanástich sezónach v Mercedese. Sedemnásobný šampión sa pokúsi znovu oživiť slávu Tifosi, keď v Maranelle nahradí Carlosa Sainza. Ten si našiel nové pôsobisko vo Williamse.

Mercedes staví na mladú krv a k Georgeovi Russellovi predstaví nového jazdca – Andreu Kimiho Antonelliho. Haas príde na trať s kompletne novou zostavou: Esteban Ocon a Oliver Bearman nahradia Nica Hülkenberga a Kevina Magnussena, prvý spomenutý zamieri do Sauberu. Zaujímavým novým menom je aj Jack Doohan, ktorý sa po rokoch čakania konečne dostane do hlavného tímu Alpine a bude sa učiť od Gaslyho.

Najväčšou otázkou stále ostáva osud Sergia Pereza v Red Bulle. Po jeho veľmi slabých a často kritizovaných výkonoch v roku 2024 sa špekuluje, že po boku Verstappena ho už neuvidíme. Hoci rakúsky tím tvrdí, že kontrakt je neoblomný a Mexičan bude jeho súčasťou aj o rok, je otázne, či je to reálne možné. Jedine, že by chceli Červené býky opäť prísť o Pohár konštruktérov.

Na trati už tiež neuvidíme šoumena Daniela Ricciarda, ktorý neraz vyčaril fanúšikom úsmev na tvári tým svojím širokým.

Vyššia váha a žiaden bod za rýchlosť

Sezóna 2025 neprinesie len nové jazdecké mená, ale aj zásadné zmeny v pravidlách. FIA oznámila, že sa zruší bonusový bod za najrýchlejšie kolo, čo môže výrazne ovplyvniť tímovú taktiku. Zároveň budú musieť všetky mančafty nasadiť mladých jazdcov počas voľných tréningov až na dvoch veľkých cenách, čo otvára nové možnosti pre mladé talenty.

Dôležitou a nie často zmieňovanou novinkou je aj zvýšenie minimálnej váhy jazdcov zo 80 na 82 kilogramov. Pri pretekoch v extrémnych teplotách (napríklad v Bahrajne či Katare) dostanú pretekári k dispozícii tzv. „cooling kit“, ktorý by mal zvýšiť ich bezpečnosť. Najmä v Katare došlo k viacerým sťažnostiam na neznesiteľné horúčavy.

Prečítajte si náš report z tohtoročnej Veľkej ceny Rakúska

Napínavý súboj v prechodnom období

Verstappen vs. Norris vs. Leclerc. McLaren sa vyšplhal v roku 2024 k výšinám a aj Ferrari ukázalo zlepšenie. Red Bull už nemá najrýchlejší monopost (aspoň teraz), no holandský šampión stále potvrdzuje pozíciu formulového hegemóna so štyrmi titulmi získanými po sebe.

V tejto sezóne sa však viackrát triasol a nehrozilo, že by vyhral desať veľkých cien po sebe. Je možné, že v tej nasledujúcej mu Norris, Piastri i Leclerc podkúria ešte viac a bude nás čakať súboj o titul do posledného kola. A to bude platiť aj o Pohári konštruktérov. Bol by to prvý taký (až hollywoodsky) scenár od roku 2021! Určite sa preto máme na čo tešiť.

Zároveň si treba pamätať, že nasledujúci ročník bude posledný v podobe, v akej poznáme formulu 1 dnes. Ročník 2025 totiž bude zároveň akýmsi prechodným obdobím. Už teraz je jasné, že od roku 2026 čakajú kráľovnú motošportu zásadné zmeny – aerodynamika, veľkosť monopostov či pohonné jednotky, ale aj Audi v hre.

V každom prípade, sezóna 2025 sľubuje intenzívne súboje, nové mená na čele štartového poľa a napínavý súboj o celkového víťaza medzi jazdcami i konštruktérmi. Fanúšikovia sa majú na čo tešiť a my budeme pritom!